Pedagogische Visie
Kinderopvang Het Snuitje werkt volgens een pedagogische visie die wordt getoetst aan de hand van het certificeringsschema van de kinderopvang volgens het ISO 9001 Keurmerk. Het pedagogisch beleid ligt ter inzage op de kinderopvang.
Wanneer uw kind zich goed voelt en vertrouwen heeft gevonden, durft hij/zij er zelfstandig op uit te trekken en de wereld om zich heen te ontdekken. Wij geven uw kind de gelegenheid om zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen.
Wij doen dit door de ontwikkeling en belevingswereld van uw kind te volgen en hierop aan te sluiten en door het aanbieden van ervaringen die bij uw kind passen en uw kind verrijken. Respect en een positieve benadering naar kinderen, ouders en medewerkers is daarin erg belangrijk.
Onze pedagogische visie bestaat uit vier pijlers:
(Klik op de pijler om uit te klappen)
Het bieden van emotionele veiligheid
Wij zorgen voor een warme, veilige en vertrouwde omgeving waarin uw kind kan eten, drinken, slapen, spelen en vooral lekker zichzelf kunnen ‘zijn’. Er is een veelzijdige binnen- en buitenruimte waar uw kind dagelijks op ontdekkingstocht kan gaan. Wij werken aan een sociale relatie met uw kind waarbinnen het kind zich veilig kan voelen. Uw kind wordt met respect behandeld en voelt zich onvoorwaardelijk geaccepteerd. Wij bieden uw kind leeftijdsadequate aandacht waar nodig en geven de ruimte en vrijheid waar gewenst.
De ontwikkeling van de persoonlijke competentie
Wij gaan ervan uit dat ieder kind uniek is en dat ieder kind zich op zijn tempo ontwikkelt met betrekking tot zijn persoonlijke vaardigheden. Dit door het opdoen van kennis, passend bij de aard van uw kind en de mogelijkheden. Onder andere in de natuurlijke ruimtes/activiteiten op de boerderij waarin zij kunnen spelen, leren en leven waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij begeleiden en bieden de benodigde ondersteuning bij de activiteiten. Zo nodig proberen wij uw kind te stimuleren om aan te sluiten bij een activiteit door in de nabijheid te blijven en het aanbieden van extra steun.
De ontwikkeling van de sociale competentie
Meestal gaat het maken van sociaal contact tussen kinderen onderling van nature vanzelf. Zo nodig wordt contact tussen kinderen onderling door ons gestimuleerd door het aanbieden van spelletjes, liedjes, specifiek samenspel en buitenspel. Het contact met de dieren maakt dat de sociale vaardigheden breder worden ontwikkeld.
Het eigen maken van waarden en normen
Respectvol omgaan met elkaar, met de kinderen, met de levende natuur en materialen staan daarbij voorop. Wij hebben hierin een belangrijke voorbeeldfunctie. Door positieve bevestiging van ons naar uw kind toe leert uw kind welk gedrag van hem/haar wordt verwacht en wat acceptabel is. Uw kind wordt begeleid bij de ontwikkeling van een positieve relatie met de dieren.